تماس با ما :  09113586753

مشکلات رایج استخرهای فایبرگلاس و روش های برطرف کردن آن

مشکلات رایج استخرهای فایبرگلاس و روش های برطرف کردن آن

داشتن یک استخر فایبرگلاس درست است که بسیار جذاب است و فضای سرگرمی و استراحت زیادی را برای شما فراهم می کند، اما می تواند مشکلاتی را نیز برای شما ایجاد کند. بهتر است که زمان ساخت استخر از این مشکلات آگاهی داشته باشید.
نیاز نیست که این مشکلات شما را نگران کند و در تصمیم خود تجدید نظر کنید، بلکه باید نسبت به آن ها اطلاعات داشته باشید. در این مطلب به مشکلات اشاره می کنیم و به شما می گوییم که چگونه از بروز آن ها در استخر خود جلوگیری کنید.

5 مشکل رایج استخرهای فایبرگلاس و روش حل آن ها

1. تاثیر انتخاب رنگ در تعمیرات استخر

بدنه های به رنگ سفید یا آبی در واقع یک استاندارد برای استخرهای فایبرگلاس می باشند. این رنگ ها بسیار پرطرفدار هستند و معمولا مشتریان آن را انتخاب می کنند. اما بعضی از مشتریان نیز دوست دارند که رنگ های دیگری را انتخاب کنند.
بدنه های رنگی مشتریان خاص خود را دارد. اگرچه ممکن است که این رنگ ها در برخی از شرایط ظاهری زیباتر ایجاد کنند اما ممکن است که مشکلاتی را هم ایجاد کنند. اگر در آینده بخواهید بدنه استخر را تعمیر کنید، پیدا کردن رنگ هایی که دقیقا مشاره رنگ های غیر از سفید و آبی باشد به راحتی امکان پذیر نیست.
راه حل
استخرهای فایبرگلاس اگر در مراقبیت و نگهداری به درستی عمل شود، تا بیش از 30 سال هیچ نیازی به تعمیر ندارند. به همین دلیل این مشکل به این زودی ها برای شما ایجاد نمی شود. اما اگر زمانی بخواهید که تعمیرات انجام دهید، رنگ بدنه برای انجام تعمیرات نقش زیادی خواهند داشت.
زمانی که یک بدنه را سفارش می دهید، باید در نظر بگیرید که از چند لایه مختلف مانند رنگ، پوشش فلزی و پوشش شفاف تشکیل می شود. این لایه ها در زمان تولید بر روی هم قرار می گیرند و بدنه نهایی را تولید می کنند. به همین دلیل تعمیر کردن آن دقیقا با آن چه که در شرکت سازنده تولید شده است کار آسانی نیست. تعمیر بدنه های به رنگ آبی و سفید می توانند سبب شما که به ساخت کارخانه نزدیکتر شوند.

2. ترک های شبیه لانه عنکبوت در بدنه

این ترک ها بسیار نازک و باریک می باشند که فقط بر روی قسمت بیرونی بدنه ایجاد می شوند و به لایه های داخلی آن آسیبی وارد نمی کنند. ترک های عنکبوتی به دلیل وارد آمدن فشار به یک قسمت خاص از بدنه استخر فایبرگلاس ایجاد می شود. فشار زیاد باعث می شود که استخر نتواند آن را تحمل کند.

 

ترک های عنکبوتی در استخر فایبرگلاس

 

دلایلی مانند جابجایی نامناسب استخر، کیفیت پایین تولید و یا نصب اشتباه می توانند این مشکل را ایجاد کنند. این ترک ها بیشتر بر یک بخش کوچک استخر اثر می گذارند و بر عملکرد کلی آن تاثیری نخواهند داشت.

به همین دلیل نباید نگرانی بیش از حد داشته باشند چون آسیب آن ها بسیار کم است. در بیشتر موارد اصلا با چشم دیده نمی شوند و زیبایی ظاهری استخر را از بین نمی برند.
راه حل
استخر فایبرگلاس دوام و مقاومت بسیار زیادی دارد، اما جابجایی آن از شرکت به محل نصب باید به شکل درست و با دقت بسیار زیاد صورت بگیرد. در واقع روش پیشگیری از ترک های عنکبوتی بیشتر بر عهده شرکت های سازنده استخر استخر و شما مسئولیت کمتری دارید. تعمیر سطحی که در مورد اول اشاره کردیم می تواند برای از بین بردن ترک های عنکبوتی مفید باشد.

3. به وجود آمدن برآمدگی در دیواره استخر فایبرگلاس

زمان نصب و راه اندازی استخر فایبرگلاس، فاصله بین بدنه و دیواره گودبرداری شده باید پر شود. در زمان نصب برای قرار دادن بدنه استخر فایبرگلاس، معمولا بین نیم متر یا یک متر فاصله بین استخر و دیواره قرار می دهند. این کار برای انجام کارهایی مانند لوله کشی و سیم کشی برق استخر می باشد.
در آبی سازه ما از دو سنگ های ریز و ماسه برای پر کردن آن استفاده می کنیم. سنگ را می توان گزینه بهتری دانست چون آب از داخل آن عبور می کند و آن را در پشت استخر نگه نمی دارد. ماسه هم برای جاهایی که خاک شنی و ماسه باشد کاربرد دارد.
مهمترین دلیل برای این که از ماسه و شن در جاهای دیگر استفاده نمی کنیم این است که زمانی که آب وارد ماسه می شود، ماسه باعث می شود که آب بیرون استخر وزن بیشتری از آب درون استخر داشته باشد. اگر بدنه استخر مقاومت کافی نداشته باشد، ماسه باعث می شود که فشاری خیلی زیادی به آن وارد شود و حالت برآمدگی در دیواره استخر به وجود آید.

راه حل
برای جلوگیری از به وجود آمدن برآمدگی در دیواره استخر، بهترین کار این است که از سنگ برای پر کردن فضای بین استخر و محل گودبرداری شده شود. سنگ به دلیل جامد بودن در برابر آب شکل خود را از دست نمی دهد، به همین دلیل فشار به بدنه استخر وارد نمی کند و شکل دیواره استخر سالم باقی خواهد ماند.
سنگ باعث می شود استخر با زمین بیرون آن یک مانع محکم و با استحکام زیاد داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است هزینه ساخت استخر فایبرگلاس برای شما کمی بیشتر شود اما بدون شک ارزشش را دارد.

4. کم رنگ شدن یا تغییر رنگ استخر فایبرگلاس

نگهداری و مراقبت نکردن درست از استخر فایبرگلاس می تواند منجر به کم رنگ شدن یا تغییر رنگ آن در طولانی مدت شود. pH آب اصلی ترین عامل در این مشکل است. اگرچه رویه استخرهای فایبرگلاس بر میزان pH آب تاثیر مستقیم ندارد اما باید همیشه آن را چک کنید
راه حل
اگر استخر فایبرگلاس از متریال باکیفیت ساخته شود و میزان مواد شیمیایی موجود در آب استخر را منظم چک کنید، مشکل کم رنگ شدن یا تغییر رنگ نخواهید داشت. میزان کلر موجود در آب استخر نباید هیچ وقت بیش از حد باشد و همیشه باید در مقدار متعادل خود باشد.

5. جابجا شدن لوله کشی های استخر

جابجا شدن لوله کشی های استخر فایبرگلاس ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد اما توضیحات زیر می تواند در درک بهتر آن به شما کمک کند. سیستم لوله کشی استخر فایبرگلاس بدون دلیل نمی تواند جابجا شود. نحوه پر کردن فاصله استخر و محل حفاری شده می تواند در این عامل هم موثر باشد.
در بالا به این مطلب اشاره کردیم که با وارد شدن آب به داخل ماسه باعث می شود که وزن آب بیشتر شود به مرور زمان در زمین نفوذ کند. این بر روی لوله کشی استخر نیز تاثیرگذار است.
از آنجایی که از پس‌پر ماسه برای پر کردن کل فضای بین استخر و زمین استفاده می‌شود، باید لوله‌کشی را هم در بر بگیرد تا سطحی هموار ایجاد کند. بنابراین، هنگامی که ماسه فرو می‌رود، لوله‌کشی هم جابجا خواهد شد چون در داخل ماسه قرار دارد.

راه حل
استفاده از سنگ ریزه ها به جای ماسه برای پر کردن فاصله بین استخر فایبرگلاس و محل حفاری شده می تواند از جابجایی لوکشی استخر فایبرگلاس جلوگیری کند. این کار باعث می شود که هزینه بیشتری پرداخت کنید اما از مشکلات بسیاری از جمله جابجا شدن لوله کشی استخر جلوگیری خواهد کرد.

جمع بندی

در بالا به برخی از مشکلات استخرهای فایبرگلاس اشاره کردیم. این استخرها مانند مدل های دیگر مشکلات مربوط به خود را دارند. اما هر کدام از مشکلات با انجام برخی از کارها می توانند کاملا برطرف شوند.

  • انتخاب رنگ های استاندارد می تواند تعمیرات آن ها را در آینده آسان تر کند.
  • نگهداری درست و انجام برخی از نکات می تواند مانع ایجاد ترک های عنکبوتی در استخر شود.
  • استفاده از سنگ ریزه به جای ماسه از ایجاد برآمدگی در دیواره استخر فایبرگلاس جلوگیری می کند.
  • متعادل نگه داشتن میزان pH و کلر موجود در آب استخر، از تغییر رنگ آن جلوگیری خواهد کرد.
  • استفاده از سنگ ریزه می تواند مانع از جابجا شدن سیستم لوله کشی استخر شود.

اطلاعات بالا باعث می شوند که دید بهتری نسبت به مشکلات استخرهای فایبرگلاس داشته باشید و از روش های برطرف کردن و پیش گیری آن ها هم آگاهی داشته باشید. تمام استخرها مشکلات مخصوص خود را دارند و استخر بدون مشکل وجود ندارد. بهترین کار آشنایی با این مشکلات و تا حد امکان پیش گیری از آن ها می باشد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.